Subscribe News Feed Subscribe Comments

PMS Official Friendster

PMS Official Friendster
Add Kami di Friendster

Jerawat tiada kaitan dengan diet


JERAWAT bermula dengan benjolan kecil pada kulit yang berwarna kemerahan. – Gambar hiasan


KEMUNCULAN jerawat secara tiba-tiba memang cukup mengecewakan. Alangkah baiknya jika kita dikecualikan daripada ditumbuhi jerawat sebaik melepasi zaman remaja.


Malangnya, ramai di antara golongan dewasa masih berdepan masalah kulit berjerawat dan kebanyakannya terdiri daripada kaum wanita.


Kebanyakan wanita turut mendapati masalah kulit yang dihadapi menjadi lebih sukar diatasi malah bertukar serius apabila usia semakin meningkat.


Pakar dermatologi menggelarkan keadaan ini sebagai jerawat ‘degil’ di mana jerawat sering tumbuh di bahagian bawah muka terutama sekeliling mulut, dagu dan sepanjang garisan rahang.


Pakar dermatologi perubatan dan kosmetik dari New York, Amerika Syarikat (AS), Dr. Adam Geyer berkata, terdapat empat kategori punca pertumbuhan jerawat iaitu;

- perubahan hormon yang mengakibatkan meningkatnya pengeluaran sebum atau minyak

- liang roma tersumbat menghalang pengeluaran minyak dari kulit

- bakteria

- keradangan sistemik


Menurut beliau, gaya hidup seseorang juga mempengaruhi kesihatan kulit wajah mereka.


Katanya, tanggapan bahawa pengambilan diet kurang sihat seperti makanan berminyak, gula dan coklat sering dikaitkan dengan pertumbuhan jerawat sudah tidak boleh digunakan lagi.


Ini kerana, kajian terkini mendapati bahawa tidak ada kaitan antara pengambilan diet dengan jerawat.


Bagaimanapun kajian membandingkan diet timur dan barat mendapati kaitan antara makanan yang mengandungi indeks glisemik lebih tinggi dengan pertumbuhan jerawat.


“Tambahan pula, kajian populasi retrospektif kini sedang mengenal pasti kaitan pengambilan produk tenusu sebagai salah satu faktor penyumbang,’’ jelasnya.


Tambah Geyer lagi, terdapat beberapa kaedah yang boleh membantu mengurangkan impak terhadap faktor penyumbang kepada pertumbuhan jerawat seperti kurang tidur, pengambilan nutrisi dan stres.


Penggunaan dos antibiotik yang rendah juga sedang dikaji untuk mematikan bakteria pada kulit selain kombinasi mineral termasuk zink, folate, tembaga dan niacinamide yang terbukti mempunyai efek klinikal pada jerawat.


Pengeluar produk dermatologi, Kiehl’s memperkenalkan formula terbaru dengan bantuan pakar dermatologi untuk menangani masalah kulit muka serius iaitu Acne Blemish Control Daily Skin-Clearing Treatment.


Ia bertujuan menghapuskan kesan jerawat pada peringkat awal untuk mengekalkan kulit wajah yang bersih dan segar. Digunakan setiap hari sebagai rawatan muka secara menyeluruh, formulanya membantu memulihkan kulit wajah dan menghilangkan kesan jerawat lama.


Formulasinya dicipta khas oleh ahli kimia Kiehl’s untuk menangani masalah jerawat di kalangan golongan dewasa dengan kandungan Asid Dionic, Asid Salicylic dan Asid Lipo Hydroxy.


Asid Lipo Hydroxy merupakan kandungan paten yang dihasilkan untuk membersihkan kulit wajah daripada kesan jerawat dengan tujuh kali ganda kuasa asid Salicylic, ia mampu meningkatkan penyerapan dan meningkatkan keberkesanannya sebagai rawatan wajah harian.


Asid Dionic pula mengurangkan keradangan dengan menurunkan pengeluaran tyrosinase (tembaga mengandungi enzim yang memangkin penghasilan melanin dan pigmen lain) dan mengurangkan kesan kemerahan.


Sementara asid Salicylic mengeluarkan sel kulit mati dengan melembutkan simen intraselular dan menyingkirkan sel pada lapisan stratum corneum pada kulit. Ia cukup berkesan pada jerawat, proses pengelupasan dan membuka folikel yang tersumbat.


Akhir sekali, ekstrak chamomile terutama German Chamomile pula melegakan dan melembutkan kulit sebagai ‘pelindung’ untuk mengelak iritasi dan kemerahan pada kulit.



0 comments:

 
P. M .S .U. P. S. I | TNB