Subscribe News Feed Subscribe Comments

PMS Official Friendster

PMS Official Friendster
Add Kami di Friendster

Ramadan Al Mubarak

Ramadan Al-Mubarak to all my sisters and brothers in Islam

My du’a to all that this year Ramadan bring more happiness and greater “savings” to our bank account in the Hereafter. Ameen…..





Ramadhan mubarak. Kullu am wa antum bikhair.

Semoga puasa Ramadhan disempurnakan sebaiknya sehingga mencapai darjat taqwa. Ibadah Ramadhan pernah diungkapkan ulama sebagai madrasah ruhiyyah – memupuk pendidikan jiwa dan ruhani agar tercerna akhlak dan shasiah yang terpuji. Justeru itu kita diminta ikhlas dalam amal dan tekun melengkapkannya dengan pembacaan dan kefahaman al-Quranul-Karim dan ibadah susulan terawikh.

Prof Muhd Hamidullah pernah malakar risalah indah – why fast? – menyingkap pengalaman agama silam yang memupuk kekuatan diri dengan pelbagai gaya amalan berpuasa. Namun ibadah puasa harus memupuk kesedaran tulen, dan dengan merasakan lapar dahaga akan lebih peka dan insaf akan derita si fakir miskin. Justeru itu amalan sedekah jariah wajar ditingkatkan.

Malah kesedaran itu seharusnya mendorong kita untuk menjadi pembela mahasiswa dan rakyat yang menjadi mangsa penindasan dan kerakusan dan perebutan kuasa sehingga mengakibatkan nasib rakyat bawahan terlantar.Mahasiswa agen perubahan..


Selamat memeriahkan ramadhan dengan amalan.

Daripada kami Persatuan Mahasiswa Sains UPSI

0 comments:

 
P. M .S .U. P. S. I | TNB