Subscribe News Feed Subscribe Comments

PMS Official Friendster

PMS Official Friendster
Add Kami di Friendster

Satelit berlanggar

Satelit AS, Russia berlanggar



LAKARAN artis Agensi Angkasa Lepas Eropah (ESA) menunjukkan bumi dikelilingi 18,000 objek termasuk satelit.

MOSCOW: Satelit Amerika Syarikat dan Russia berlanggar di angkasa lepas buat kali pertama dalam sejarah menyebabkan sisa serpihannya mungkin mengancam pesawat lain di orbit, kata pakar dua negara itu.

Buat masa ini, ia tidak memberi risiko besar kepada Stesen Angkasa Lepas Antarabangsa (ISS) yang mempunyai tiga krew, dua daripada mereka angkasawan Amerika, kata jurucakap Kawalan Misi Russia, Valery Lyndin.

Perlanggaran berlaku pada 1700 GMT di ruang angkasa utara Siberia membabitkan satelit Iridium LLC dan satelit tentera Cosmos-2251 kira-kira 780 kilometer di ruang Artik Russia.


Ketinggian berkenaan biasanya digunakan satelit memantau cuaca, menyampaikan komunikasi dan melakukan pemerhatian saintifik.


“Orbit itu memang penting bagi satelit. Kami percaya ini kali pertama dua satelit berlanggar di orbit,” kata Kolonel Les Kodlick dari Ibu Pejabat Strategik Amerika.

Pusat Operasi Bersama Angkasa Lepas Amerika kini memantau 500 hingga 600 serpihan satelit berkenaan, ada sekecil 10 sentimeter selain 18,000 objek buatan manusia lain di angkasa lepas, katanya.

Unit Tentera Angkasa Russia berkata, ia juga memantau pergerakan serpihan berkenaan pada ketinggian 500 kilometer dan 1300 kilometer di ruang angkasa bumi.


Keutamaan diberi kepada keselamatan ISS yang berada di orbit 350 kilometer di bawah lokasi perlanggaran.

Lyndin berkata, pemantauan serpihan tertumpu kepada usaha memastikan tiada serpihan itu mendekati ISS. Stesen itu juga mengubah orbit bagi mengelak serpihan satelit berkenaan. - Reuters/AP



0 comments:

 
P. M .S .U. P. S. I | TNB