Subscribe News Feed Subscribe Comments

PMS Official Friendster

PMS Official Friendster
Add Kami di Friendster

Salam Perkenalan Buat Semua Mahasiswa Sains

Assalamualaikum WBT dan salam hormat buat semua,


Alhamdulillah setinggi kesyukuran buat ALLah SWT penguasa sekelian alam atas nikmat dan bantuan dariNya, blog Persatuan Mahasiswa Sains Universiti Pendidikan Sultan Idris ini akhirnya dapat dijalankan semula setelah tertangguh begitu lama. Buat pengetahuan semua blog ini akan diterajui oleh Exco Penerbitan Dan Informasi sesi 2008/2009 dan juga Exco Kebajikan PMS sendiri. Matlamat penubuhan blog ini adalah sebagai medium alternatif bagi semua Mahasiswa Sains dalam mendapatkan maklumat serta informasi terkini berkaitan dengan Persatuan Mahasiswa Sains khususnya serta segala perkara yang berlaku disekeliling kita Insya Allah.


Selaku Mahasiswa, cuba kita perhatikan apa yang berlaku disekeliling kita, terutama di kampus kita sendiri, sikap acuh tak acuh, tidak mempedulikan hal lain, sentiasa mencengkam jiwa kebanyakan Mahasiswa. Pada mereka, segala perkara yang tidak mendatangkan apa-apa kepada mereka, hatta keuntungan mahupun kerugian, tak perlu difikirkan. Fikiran mereka hanya pada tugasan, kuliah dan buku sahaja. Ya, memang perlu semua perkara itu, kerana tanggungjawab kita selaku pelajar adalah memperkasakan diri dengan ilmu pengetahuan. Tapi, sejauh manakah kebenarannya, bahawa pelajar yang hanya bergelumang dengan buku-buku sahaja digelar pelajar yang berkualiti? Adakah definisi ilmu pengetahuan itu hanya kecil skopnya, yakni berhempas pulas den mendapat pointer yang tinggi dalam peperiksaan?


Definisi ilmu pengetahuan sebenarnya meliputi bidang yang sangat luas, yakni mempunyai maklumat yang luas selain dari akademik, ianya meliputi lapangan kerjaya, kebajikan, apa yang berlaku dalam senario politik tanah air semasa dan dunia, isu-isu semasa, serta beberapa perkara lagi yang sebenarnya perlu dikuasai oleh seseorang yang bergelar Mahasiswa
.Tapi sayangnya, ianya tidak dipedulikan langsung. Jika ada pihak yang cuba menyuarakan beberapa perkara yang menyentuh isu-isu yang diluar kampus, akan dilabel penentang dan sebagainya. Sedangkan budaya menyekat Mahasiswa dari menyuarakan pendirian dan pendapat mereka adalah satu perbuatan yang sebenarnya akan merugikan negara, mengapa? Kerana budaya inilah akan melahirkan generasi Mahasiswa yang lesu dan tidak bermaya. Melahirkan generasi bakal pendidik yang hidup dalam dunia sendiri yang disumbat penuh dengan hiburan yang kadangkalanya sangat melampau.


Justeru, penubuhan blog ini Insya Allah dapat memberikan sedikit informasi dan cetusan idea yang berguna dan Insya Allah mampu menyuntik sedikit pengisian ilmu kepada sahabat semua, dengan berharap akan dapat membangkitkan kita semua dari tidur lena dengan isu-isu semasa kepada sentiasa sensitif dan peka dengan segalanya yang berlaku disekeliling kita semua.

Wallahua'lam

0 comments:

 
P. M .S .U. P. S. I | TNB