Subscribe News Feed Subscribe Comments

PMS Official Friendster

PMS Official Friendster
Add Kami di Friendster

Perutusan Presiden PMS sesi 2008/2009


Kepimpinan baru dan Semangat Kemerdekaan


Assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera.


Syukur kepada Allah s.w.t kerana Persatuan Mahasiswa Sains (PMS) UPSI telah berjaya melaksanakan mesyuarat agong kali ke-9 nya baru-baru ini. Terima kasih kepada semua ahli, mantan exco, penasihat persatuan, Dr. Syakirah Samsuddin dan tidak lupa kepada pihak fakulti yang sentiasa memberikan khidmat serta sokongan kepada PMS UPSI. Kepada pimpinan sesi 08/09 yang baru dilantik, tahniah dan semoga kita semua dapat menjalankan tanggungjawab dengan sebaiknya.


Sebagai kepimpinan baru, kita seharusnya sedar akan amanah yang telah digalaskan kepada kita untuk sama-sama kita pikul dan memberikan khidmat yang terbaik kepada Mahasiswa mahasiswi Sains khususnya dan UPSI amnya. Kita juga harus menyedari bahawa amanah yang berat ini, akan ditanya oleh Allah di akhirat nanti. Jesteru, janganlah kita lalai dan leka dalam melaksanakan amanah ini dan semoga kita semua dilindungi olehNYA.


Sahabat-sahabat yang dikasihi sekalian,


Bersempena bulan Ogos yang tiba ini, saya ingin kita semua mengimbas kembali perjuangan yang dimainkan oleh tokoh-tokoh kemerdekaan dalam merencanakan perjuangan mereka menuntut kebebasan tanah melayu pada waktu itu. Kalau kita menyorot kembali sejarah, golongan mahasiswa adalah antara golongan yang memainkan peranan besar dalam mencapai kemerdekaan. Bagaimana idealisme yang dibawa oleh mahasiswa yang pulang daripada luar negara mahupun tokoh-tokoh yang belajar di tempat-tempat pengajian di tanah melayu pada waktu itu termasuk UPSI yang dahulunya dikenali sebagai SITC, telah membawa satu semangat yang baru dan membara kepada masyarakat untuk sama-sama berjuang dengan pemimpin-pemimpin negara bagi mencapai kemerdekaan. Oleh itu, sewajarnya bagi kita menghargainya dan meneruskan semangat mahasiswa-mahasiswa terdahulu dalam kita menghadapi ’penjajah’ globalisasi yang mencengkam kini.


Akhir kata, saya ingatkan kepada diri saya sendiri dan sahabat-sahabat sekalian untuk terus berusaha dan berdoa bagi mencapai kecemerlangan bukan sahaja dalam akademik bahkan dalam pembentukan sahsiah dan peribadi kita terutamanya sebagai bakal pendidik generasi akan datang. Assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera.


Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan yang ke-51


Akmal Bin Madzir,

Presiden,

Persatuan Mahasiswa Sains,

Universiti Pendidikan Sultan Idris.

0 comments:

 
P. M .S .U. P. S. I | TNB