Subscribe News Feed Subscribe Comments

PMS Official Friendster

PMS Official Friendster
Add Kami di Friendster

Fosforus Putih yang memudharatkan

by :Aqilah Hanis

Bismilahirrahmanirrahim

ALHAMDULLILAH.

Syukur ya ALLAH, masih diberi kesempatan untuk menulis. InsyaALLAH masih ada isu-isu mahasiswa UPSI yang menuntut untuk diselesaikan dalam sedikit waktu lagi. Moga diri ini mampu untuk meneruskan amanah yang diberikan.

Memulakan sesi kuliah yang agak padat selaku mahasiswa yang berbaki tiga semester lagi di bumi UPSI sedikit sebanyak membantu untuk mengisi usia muda dengan gerak kerja yang bermanfaat. Semoga menjadi kredit di akhirat kelak InsyaALLAH.

Perbincangan dengan sahabat-sahabat sekuliah mengenai isu Palestin masih belum redha. Isu ini isu ummah, maka biarpun di mana kita berada, semoga kita tidak jemu untuk berdoa keselamatan rakyat Palestin. Selaku bakal guru kimia dan belajar mengenai unsur kimia, saya dan beberapa sahabat cukup terkesan dengan penggunaan bom fosforus putih dalam serangan Israel Laknatullah kepada rakyat Palestin. Sempat kami mengadakan perbincangan mengenainya. Memang tidak dapat dinafikan bahawa penemuan bahan radioaktif adalah penemuan yang sangat penting dan menakjubkan. Perkembangan teknologi nuklear sedang berkembang dengan pesat diseluruh dunia. Ianya dimajukan bagi kebaikan umat manusia. Penemuan ini juga mendatangkan keburukan jika ia disalahgunakan seperti pembangunan senjata nuklear. Pembinaan senjata nuklear menggugat keselamatan dunia secara menyeluruh.

g-fig1-131

Seharusnya kita hendaklah menghayati dan menghargai anugerah Tuhan yang telah mencipta pelbagai bahan dalam alam yang boleh digunakan untuk kesejahteraan umat manusia.

Penemuan Fosforus yang dimanipulasikan

Ketika askar-askar Yahudi dan kereta kebal mara ke Gaza, bedilan meriam dilepaskan sehingga mencetuskan kepulan asap putih.

Tompokan putih fosforus boleh menyebabkan seseorang itu melecur di badan dan penggunaannya adalah diharamkan terhadap orang awam berdasarkan Perjanjian Geneva pada 1980.

Seorang lagi pakar ketenteraan Israel menyatakan letupan-letupan berwarna putih itu adalah bagi tujuan ‘membutakan’ penglihatan musuh.

Akhbar Times dari Britain berkata pihak Zionis Israel menghujani seluruh Gaza dengan fosforus putih yang diharamkan penggunaannya seluruh dunia kerana akan menyebabkan kebakaran dahsyat kepada orang awam. Times menyatakan bahawa tentera Amerika dan British di Iraq turut menggunakan senjata tersebut menentang orang awam, tetapi ia berhujah bukan haram sekiranya digunakan sebagai satu “penutup asap”. Akhbar menambah bahawa penggunaan bagi senjata tersebut di Gaza , satu penempatan terpadat di dunia mungkin akan menyebabkan kebakaran yang dahsyat, di mana setakat ini lebih daripada 550 Rakyat Palestin telah terbunuh 2,300 orang lain tercedera.

Saya bimbang penggunaan bom kimia itu boleh mengakibatkan kesengsaraan lebih dahsyat kepada orang awam Palestin.Cukuplah unsur kimia itu dimanipulasikan!





Rupa bentuk bom fosforus putih yang digunakan rejim Zionis di Gaza.




Kesan Bom Fosforus








0 comments:

 
P. M .S .U. P. S. I | TNB