Subscribe News Feed Subscribe Comments

PMS Official Friendster

PMS Official Friendster
Add Kami di Friendster

PERUTUSAN PRESIDEN PERSATUAN MAHASISWA SAINS ke-3


Assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera. Syukur kepada Allah s.w.t dengan limpah dan rahmatnya dapat kita bertemu kembali dalam semester pertama bagi sesi pengajian 2008/2009.

Cuti semester yang panjang sebelum ini semestinya menjanjikan pelbagai perkara dan pengalaman baru buat sahabat-sahabat sekalian. Tidak lupa kepada pemergian salah seorang sahabat Fakulti Sains dan Teknologi (FST) kita daripada jurusan kimia, Mohd Suhaimi Yusoff yang telah pulang kerahmatullah pada 8 Jun 2008 yang lalu. Al-fatihah buat Allahyarham, semoga Allahyarham ditempatkan dikalangan hamba-hambaNya yang soleh.

Selamat datang juga diucapkan kepada pelajar baru FST yang telah berjaya mendaftar baru-baru ini. Anda merupakan golongan yang terpilih setelah melalui beberapa peringkat ujian yang bukan sedikit bilangan yang memohon untuk memasuki ke universiti pembukitan ilmu ini. Justeru, anda seharuslah merasa bertuah kerana terpilih.

Dalam menelusuri semester baru ini, marilah sama-sama kita menetapkan azam dan matlamat baru kita dihadapan. Sentiasalah memandu hari-hari yang berjalan ini dengan matlamat kita itu, jangan sesekali terleka. Jika terleka, cepat-cepatlah kembali kepada jalan sebetulnya. Semoga hidayah Allah sentiasa memayungi kehidupan kita.

Sahabat-sahabat yang dikasihi sekalian,

Zaman globalisasi ini menyaksikan maklumat tersebar begitu luas melalui media massa yang tiada batasan jarak dan masa. Maklumat-maklumat yang diterima ini hendaklah ditapis dan diselidiki terdahulu sebelum kita mempercayai dan bertindak dengan kefahaman kita sendiri. Allah menyebut dalam al-Quran yang maksudnya :

“Wahai orang-orang yang beriman, jika seseorang yang fasik datang kepadamu membawa suatu berita, maka telitilah kebenarannya, agar kamu tidak mencelakakan suatu kaum kerana kebodohan, yang akhirnya kamu menyesali perbuatanmu itu”
(Al-Hujurat, ayat 6)

Akhir kata, marilah kita sama-sama berdoa agar dijauhkan daripada sebarang fitnah akhir zaman ini, samada difitnah atau memfitnah. Rasulullah juga pernah bersabda, “Tidak akan masuk syurga orang yang suka memfitnah”. Sekali lagi saya ingatkan kepada diri saya sendiri dan sahabat-sahabat sekalian untuk terus berusaha bagi mencapai kecemerlangan bukan sahaja dalam akademik bahkan dalam pembentukan sahsiah dan peribadi kita terutamanya sebagai bakal pendidik generasi akan datang. Assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera.

Tengku Abdul Ghafar B Tengku Ahmad
Presiden,
Persatuan Mahasiswa Sains (PMS),
Universiti Pendidikan Sultan Idris
.

0 comments:

 
P. M .S .U. P. S. I | TNB