Subscribe News Feed Subscribe Comments

PMS Official Friendster

PMS Official Friendster
Add Kami di Friendster

Perutusan Presiden 1


Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Syukur ke hadrat Ilahi kerana dengan limpah kurnia-Nya kita memasuki semester kedua dalam pengajian 2007/2008 kali ini.

Sahabat-sahabat yang dikasihi sekalian,

Pembudayaan tradisi ilmu dalam diri mahasiswa merupakan suatu perkara yang perlu diberi perhatian bagi mereka yang bergelar mahasiswa. Tradisi ini perlu dipelihara dan dipupuk dengan sebaik mungkin agar nilai-nilai keintelektualan dan rasa kepedulian mahasiswa dapat disemai dengan subur dan seterusnya menyumbangkan sesuatu kepada masyarakat dan negara. Perkara ini sangat bertepatan dengan hasrat yang dicanangkan dalam falsafah Universiti Pendidikan Sultan Idris yang menitikberatkan lapan elemen, iaitu Keimanan, Keilmuan, Kebudayaan, Ketamadunan, Kemanusiaan, Kemasyarakatan, Kenegaraan dan Kecemerlangan. Sebarang pencemaran terhadap kesuburan dan kebersihan budaya ilmu di UPSI bukan sahaja mencacatkan pemikiran mahasiswa tetapi juga merendahkan martabat universiti sebagai perbukitan ilmu. Penganjuran program-program yang bersifat merosakkan pemikiran dan mencabar falsafah universiti perlu diteliti dengan telus, jujur, tegas dan berani supaya matlamat kita untuk membina modal insan yang berkualiti dapat dilaksanakan dengan jayanya. Kita tidak mahu modal haiwan atau modal picisan. Aksi liar dan pergaulan bebas mahasiswa yang melampau dalam konsert-konsert yang dianjurkan bukan sahaja menghasilkan masalah lanjutan yang lain seperti perzinaan bahkan membuktikan mahasiswa menyokong elemen yang merosakkan sistem sosial dalam masyarakat.

Atas kesedaran itu, marilah kita bersama-sama menghayati dan memikirkan kembali peranan kita dengan hati yang telus dan jujur selama kita bertapak di bumi UPSI ini.

Akhir kata, selamat menghadapi peperiksaan pertengahan semester dan selamat memilih pemimpin yang beramanah dalam pilihanraya umum ke-12 ini. Selain itu, jangan lupa untuk menyokong usaha dan program Persatuan Sains yang kami anjurkan. Assalamualaikum dan salam sejahtera.

TG ABD GHAFAR TG AHMAD

PRESIDEN



PERSATUAN SAINS

http://musliminsejati.blogspot.com

0 comments:

 
P. M .S .U. P. S. I | TNB