Subscribe News Feed Subscribe Comments

PMS Official Friendster

PMS Official Friendster
Add Kami di Friendster

DEMONSTRASI B*G*L : Mahasiswa membantah keras hasrat Reformis

http://gmkkl.blogspot.com/

GMUKM (Gabungan Mahasiswa Universiti Kebangsaan Malaysia ) menyifatkan cadangan Reformis (Gerakan Reformis Rakyat Malaysia) mengadakan demonstrasi b*g*l bagi membantah kerajaan Selangor menaikkan kadar sewa rumah Projek Perumahan Rakyat(PPR) sebagai tidak bermaruah dan menyimpang daripada ajaran agama Islam dan adat melayu.


Sememangnya, hak untuk berhimpun telah dijamin oleh Perkara 10 Pelembagaan kita tapi janganlah menggunakan mekanisma b*g*l sebagai cara demonstrasi kerana ia dilihat tidak bertamadun dan lebih buruk daripada binatang. Tambahan lagi, perbuatan berdemonstrasi secara b*g*l yang dilakukan bangsa melayu akan dikenang sebagai satu sejarah yang menjijikkan dan akan diketawakan oleh generasi akan datang. Kita asyik perjuangkan ketuanan dan kewibawaan melayu tetapi kita sendiri melacurkan maruah melayu dengan berb*g*l dijalanan persis perbuatan binatang.


Sebelum ini, Presiden Reformis Ramlan Abu Bakar menyatakan pihaknya ingin melakukan demonstrasi b*g*l kerana membantah kenaikan sewa itu dari RM 124 kepada RM 250 sebulan oleh kerajaan Selangor. Sepatutnya terdapat saluran yang betul untuk menunjukkan rasa tidak puas hati seperti mengadakan pertemuan secara tertutup dengan pihak kerajaan negeri Selangor.


Dengan ini GMUKM menyokong penuh kenyataan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim yang menegaskan bahawa beliau tidak takut dengan ugutan daripada Reformis untuk mengadakan demonstrasi berb*g*l kerana kerajaan Pakatan Rakyat Selangor hanya mengenakan kenaikan sewa kepada mereka yang MAMPU dan bukannya orang miskin.


Walaupun isu kenaikan sewa PPR membebankan rakyat namun ia sudah tidak timbul lagi kerana kerajaan Selangor telah mengumumkan kenaikan Purata Garis Kemiskinan dari RM700 sebulan kepada RM1500 dan kami fikir bahawa lebih ramai lagi yang miskin termasuk mereka yang menghuni di rumah kos sederhana rendah tidak dikenakan kenaikan sewa tersebut.


Persoalan yang bermain dibenak fikiran kita sekarang adakah Reformis benar-benar berjiwa rakyat dan amat prihatin dengan masalah rakyat atau ada kepentingan politik tersembunyi. Adakah rakyat miskin amat bersetuju dengan cadangan untuk melancarkan kempen mogok b*g*l ini? Jika benar mereka memperjuangkan nasib rakyat, mengapa tiada bantahan diadakan semasa harga minyak petrol naik mendadak sehingga 78sen seliter? Bukankah itu lebih membebankan rakyat seluruh Malaysia malah ahli Reformis sendiri tidak bersetuju dengan tindakan ini apalagi rakyat Selangor.

Mahasiswa amat kecewa betapa rendahnya maruah bangsa dan agama hingga sanggup digadaikan demi kepentingan pribadi dan politik. Kami menasihatkan agar pihak Reformis mengambil pendekatan yang lebih baik dan rasional dalam menyelesaikan masalah yang dihadapi, memang tidak salah untuk memperjuangkan dan membela nasib rakyat tetapi biarlah kena pada tempatnya.


Dengan itu, kami bagi pihak GMUKM menggesa agar Malis Fatwa Kebangsaan atau mufti negeri mengeluarkan fatwa mengharamkan cara demonstrasi berb*g*l ini yang dilihat bukannya cara manusia normal menyelesaikan masalah tetapi lebih kepada menimbulkan polemik politik bagi kepentingan pihak tertentu.


PMSUPSI:
Kami juga turut menyokong usul yang disuarakan oleh Gabungan Mahasiswa UKM.Kami tidak mahu golongan seperti ini mempergunakan demokrasi yang ada dengan cara yang menyimpang dengan ajaran Islam.Islam menegah keras penganutnya memperagakan aurat dan sudah terang lagi bersuluh HUKUM HAKAM ini didalam Quran dan juga Hadis tanpa perlu dirujuk kepada Majlis Fatwa,tetapi apakan daya,kerana jelas menunjukkan terdapat sebilangan rakyat yang masih tidak tahu hukum hakam seperti mana yang berlaku pada isu PENGKID dan juga YOGA,kami berharap agar Majlis Fatwa campur tangan dalam isu besar ini..

~Wallahualam~

0 comments:

 
P. M .S .U. P. S. I | TNB